Technische SEO en je positie in zoekmachines

De techniek van je website is als goed bemeste aarde voor een moestuin: de onmisbare fundering om iets te laten groeien en vrucht te laten dragen. Met technische SEO zorg je voor een goede fundering van je website. Wanneer een website technisch goed in elkaar zit en voldoet aan de technische eisen van zoekmachines, dan krijgt je website hogere posities bij relevante zoekresultaten in Google.

  • Rijke structured data voor betere vindbaarheid
  • Goed indexeerbare websites
  • Uitstekende Core Web Vitals voor elke website

Wat is technische seo

SEO kun je onderverdelen in drie pijlers: content, autoriteit en technische SEO. Het is dus super belangrijk om de technische SEO van je website goed op orde te hebben als je hogere posities in de zoekresultaten wilt bemachtigen. Belangrijke terreinen binnen technische SEO zijn bijvoorbeeld crawlen, indexeren en de websitestructuur. 

technische seo en gebruikerservaring

Gebruikerservaring wordt steeds belangrijker. Een langzame website of een website die moeilijk navigeert, biedt een slechte ervaring. Daarnaast moeten niet alleen bezoekers je website begrijpen, ook zoekmachines moeten met je website kunnen lezen en schrijven: ze moeten de structuur van je website begrijpen, weten hoe pagina’s zich tot elkaar verhouden en indexeren. 

Er zijn verschillende factoren die bijdragen aan de kwaliteiten van de technische SEO:

  • Structured data
  • Sitemaps
  • Duplicated content
  • Hreflang
  • Website structuur
  • Crawling
  • Website snelheid
  • Mobielvriendelijkheid 
  • Interne concurrentie 

SEO kun je onderverdelen in drie pijlers: content, autoriteit en technische SEO. Het is dus super belangrijk om de technische SEO van je website goed op orde te hebben als je hogere posities in de zoekresultaten wilt bemachtigen

Portret Chris Chris Schrijver Vollegrond

Website structuur en technische SEO

Een goede en logische website structuur is de basis van een goede technische SEO, omdat een goede structuur de ervaring van je bezoekers verbetert. Bezoekers vinden eenvoudig wat ze zoeken en blijven langer op je website. Dit is voor Google een belangrijk signaal over de kwaliteit van je content. Een goede structuur zorgt er daarnaast voor dat zoekmachines je website gemakkelijker kunnen vinden en indexeren, waardoor je hoger in de zoekresultaten komt bij relevante zoektermen. 

Factoren technische SEO

Zoals hierboven weergegeven, zijn er verschillende factoren die bepalen hoe goed de techniek van je website in elkaar zit. Voor technische SEO is structuur belangrijk en daarnaast nog een aantal factoren:

structured data

structured data

Gestructureerde data toevoegen. Door gestructureerde data toe te voegen, geef je extra informatie aan Google en andere zoekmachines in een format die een zoekmachine eenvoudig kan lezen en indexeren. Je geeft extra informatie over je website, zoals de plek waar je gevestigd bent, type branche, specialisme, etc. 

Core web vitals

Core web vitals

Core web vitals (gebruiksvriendelijkheid): Core Web Vitals (CLS) worden sinds 2021 gemeten door Google om de page experience van je website te bepalen. Scoor je goed, dan is dat positief voor je page ranking. Wil je dus goed (blijven) ranken met je website? Zorg er dan voor dat de gebruikerservaring van je website een actueel thema is en besteed er tijd aan om dit te blijven bijhouden. [link meer over core web vitals]

Core web vitals
Snelheid

Snelheid

Snelheid: in de online wereld geldt: hoe sneller, hoe beter. Het verbeteren van de laadtijd van je pagina’s heeft een flinke impact op het organische bereik van je website. Een aantal factoren waarmee je de snelheid verbetert:

  1. Maak gebruik van caching
  2. Zorg ervoor dat de content (afbeeldingen, video, etc) zo optimaal mogelijk verkleind is
  3. Gebruik zo min mogelijk scripts van externe partijen, zoals onnodige of teveel plugins 
crawlen en indexeren

crawlen en indexeren

Een van de eerste zaken die je moet controleren, is of zoekmachines jouw website en pagina’s kunnen crawlen en indexeren. Kunnen ze dat niet, dan wordt je website niet meegenomen in de zoekresultaten. Het is belangrijk dat zoekmachines zo gemakkelijk mogelijk je website opnemen in de index. Vanuit die index worden namelijk pagina’s gekoppeld aan zoekopdrachten die jouw doelgroep uitvoert. Super belangrijk dus om hierin te worden opgenomen.
Een eenvoudige manier om hier snel inzicht in te krijgen, is via Google Search Console. Hier kun je via ‘indexdekking’ een rapport bekijken om te zien of Google problemen ondervond bij het indexeren van pagina’s. Een andere tool die veelgebruikt wordt, is Screaming Frog om te zien wat de status van je pagina’s is.
Wat is verder belangrijk voor het crawlen en indexeren van je pagina’s? Het crawl budget dat Google voor je website beschikbaar heeft. Dit budget bepaalt het aantal pagina’s dat Google maximaal crawlt en indexeert in een bepaalde periode. Wanneer je veel nieuwe content toevoegt, is het goed om dit budget in de gaten te houden.
Ook het robots.txt bestand is belangrijk: je moet er zeker van zijn dat dit niet onbedoeld op “noindex” staan. Als dit wel zo is, dan vertelt het bestand dat zoekmachines de pagina niet in de index moeten opnemen en wordt je dus niet gevonden. 

Dubbele content

Dubbele content

Zorg ervoor dat je geen dubbele content (duplicated content) op je websitepagina’s hebt. Is dit wel nodig, zorg er dan voor dat je de content op een pagina laat indexeren en een “noindex” tag aan pagina’s hangt met dezelfde content die niet geïndexeerd moeten worden. Ook voorkom je op deze manier zoekwoord kannibalisatie. Dit gebeurt wanneer twee pagina’s die draaien om hetzelfde zoekwoord met elkaar concurreren. Google weet niet welke van de pagina’s relevanter is en zal ze afwisselen in de ranking van zoekresultaten. Het resultaat is dat geen van beide pagina’s zo goed scoort dan wanneer alle informatie op een pagina zou staan. 

Veiligheid

Veiligheid

het is misschien een open deur, maar zo’n belangrijke basisvereiste: een SSL-certificaat op je website. Zonder een SSL-certificaat is scoren in de zoekresultaten een stuk moeilijker. Je herkent een SSL-certificaat aan een beveiligde url: https://

Samen werken aan een vruchtbare website?

Ook aan de slag met de technische SEO van je website voor meer snelheid en een betere ranking?