Digitale toegankelijkheid; website toegankelijk voor iedere bezoeker
Kun jij een leven voorstellen zonder internet? Wij niet. Even online je boodschappen doen. Even het nieuws bekijken. Even winkelen. Even… zo kun je wel door gaan. Zo vanzelfsprekend als internet lijkt, dat is het niet altijd. Niet elke website is namelijk toegankelijk voor iedereen. Mensen met een beperking kunnen niet met elke website overweg. En dan is er werk aan de winkel.
Wij geloven dat een website toegankelijk zou moeten zijn voor iedereen. Daarom krijgt dit een steeds grotere rol in elk traject dat we aangaan en zorgen we ervoor dat elke website aan de WCAG2.1 richtlijnen voldoet.
Waar moet een toegankelijke website aan voldoen?
Om een website digitaal toegankelijk te maken, zijn er verschillende aspecten waar je rekening mee dient te houden. Dit begint al in de ontwerpfase: houd rekening met kleurgebruik, zodat er genoeg contrast is. Een lichte kleur tekst op een witte achtergrond is onleesbaar voor iemand met een visuele beperking.
Naast visuele aspecten, is tekst ook belangrijk ter ondersteuning. Een afbeelding met tekstuele beschrijving stelt een blinde bezoeker in staat om met hulpsoftware een omschrijving te krijgen. Ondertiteling bij video’s helpen een dove of slechthorende bezoeker om de video te begrijpen.
Technische aspecten voor digitale toegankelijkheid
Wil je je website goed digitaal toegankelijk maken, dan kom je vanzelf de term WCAG tegen. De Web Content Accesibility Guidelines. Een hele mond vol.
De WCAG bestaat uit 4 principes:
- Bedienbaar: kan iedereen je website bedienen
- Waarneembaar: kan iedereen alles op je website zien
- Begrijpelijk: kan iedereen de werking van je website begrijpen
- Robuust: kan iedereen je website bezoeken
Elk principe heeft verschillende richtlijnen. Belangrijkste om te weten, is dat nu elke overheidswebsite aan de WCAG moet voldoen. Hieronder zullen we elk principe wat verder uitdiepen.
Bedienbaar
De meeste bezoekers gebruiken een muis (computer/laptop) of hun vingers (mobiele telefoon) om door een website te navigeren. Voor een bezoeker met een visuele beperking is dit niet mogelijk. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat een website bijvoorbeeld via een toetsenbord toegankelijk is.
Waarneembaar
Alles wat er op de website te zien is, dient zichtbaar te zijn voor elke bezoeker: tekst, afbeeldingen en video. Hierbij kun je denken aan zorgen voor genoeg contrast tussen de tekst en de achtergrond. Zoals ons eerdere voorbeeld: een lichte tekstkleur op een witte achtergrond is niet leesbaar voor een bezoeker met een visuele beperking. Ook het inzoomen van de website kan helpen voor een betere webervaring. Ondertiteling bij video’s helpt een bezoeker met een audiovisuele beperking om deze content te consumeren.
Begrijpelijk
Voor een bezoeker die een screenreader gebruikt is het belangrijk dat er duidelijk in de code staat in welke taal de website is geschreven. Wanneer een screenreader op het Engels staat ingesteld, maar de taal op de website is in het Nederlands, geeft dit problemen met de uitspraak en begrijpelijkheid. Wanneer in de code staat aangegeven welke taal wordt gebruikt, is het begrijpelijk voor zoekmachines en gebruikers van screenreaders.
Robuust
Een website is robuust als deze onder andere bereikbaar is via meerdere webbrowsers (Chrome, Safari, Internet Explorer, etc.) en met meerdere typen apparaten (computer, laptop, smartphone). Een bezoeker krijgt daarmee de vrijheid om het apparaat en de webbrowser te gebruiken waar hij/zij mee bekend is en als het meest prettig ervaart.
Wij geloven dat een website toegankelijk zou moeten zijn voor iedereen. Daarom krijgt dit een steeds grotere rol in elk traject dat we aangaan en zorgen we ervoor dat elke website aan de WCAG2.1 richtlijnen voldoet.
Voordelen digitale toegankelijkheid
De grootste meerwaarde van digitale toegankelijkheid is voor de bezoeker: iedereen kan gebruik maken van de website. Dit heeft daarnaast ook grote voordelen voor de eigenaren van de website. Een goed toegankelijke website zorgt voor een positieve ervaring van bezoekers, waardoor de kans groot is dat de bezoeker vaker terug komt om producten of diensten af te nemen. Daarnaast zorgt een toegankelijke website ervoor dat Google de website gemakkelijker kan indexeren. Bovendien herkent Google website die goed toegankelijk zijn en beloont deze door ze hoger in de zoekresultaten te laten komen.
Wanneer ben je digitaal toegankelijk?
De vier principes bestaan elk weer uit verschillende richtlijnen die specificeren waar elke WCAG principe aan dient te voldoen. Testen kan echter niet. Wel is er voor elke richtlijn een succescriteria bepaald.
Elk succescriteria heeft 3 niveaus: A, AA en AAA en geven de prioriteit aan.
- WCAG A: noodzakelijk om hieraan te voldoen
- WCAG AA: wenselijk om aan deze succescriteria te voldoen
- WCAG AAA: optioneel om aan te voldoen
Je voldoet aan de wettelijke WCAG norm wanneer je website voldoet aan WCAG A en AA. Wij zorgen ervoor dat elke website minimaal voldoet aan de WCAG2.1 richtlijnen.